Spring til indhold.
HomeUndervisereInspirationscases

Inspirationscase

Interview med viceinstitutleder Jan Holm Ingemann

Jan Holm Ingeman er viceinstitutleder for Institut for Politik og Samfund. Læs vores interview med ham og hør bl.a., hvorfor han mener, at entreprenørskab er en bred generel kompetence, som alle studerende har brug for.

Inspirationscase

Interview med viceinstitutleder Jan Holm Ingemann

Jan Holm Ingeman er viceinstitutleder for Institut for Politik og Samfund. Læs vores interview med ham og hør bl.a., hvorfor han mener, at entreprenørskab er en bred generel kompetence, som alle studerende har brug for.

Hvorfor vil I arbejde med entreprenørskabsundervisning på Institut for Politik og Samfund?

På Institut for Politik og Samfund arbejder vi primært med uddannelser, der retter sig mod den offentlige sektor. Udgangspunktet for at vi interesserer os for entreprenørskab er at entreprenørskab er en kompetence, som alle vores kandidater har brug for at tilegne sig, uanset hvilke jobs, de kommer ud i.

Begrebet entreprenørskab har vakt modstand blandt underviserne, fordi entreprenørskabsbegrebet i den offentlige debat er blevet knyttet op på dét at etablere virksomheder. Men det er jo ikke det entreprenørskab nødvendigvis handler om.

Entreprenørskab handler om at handle entreprenant eller at have en entreprenant indstilling til den organisation eller den virksomhed, man arbejder med.

Her på Institut for Politik og Samfund uddanner vi for eksempel historikere.  Det er utroligt vigtigt at have entreprenante kompetencer, hvis man som historiker skal arbejde på et museum eller på et arkiv eller i nogle af de mere utraditionelle erhverv, som historikere efterhånden arbejder med. Vi har også en stor uddannelse i Politik og Administration, og for dem, som vil komme til at arbejde med f.eks. forvaltning i den offentlige sektor eller med analyser i konsulentvirksomheder handler det også om, at man skal have en entreprenørs tilgang til sine opgaver.

Så vores udgangspunkt er, at for det første er entreprenørskab en bred generel kompetence, som alle vores studerende har brug for. For det andet, at Problem Baseret Læring implicit opdyrker en entreprenørstilgang hos vores studerende.

Hvad får underviserne og de studerende ud af det?

Vi har samarbejdet med SE om entreprenørskabsundervisning af vores undervisere med fokus på at skabe bevidsthed blandt dem om at de i gennem PBL styrker og skærper de studerendes entreprenørskabskompetencer. Underviserne går til projektarbejdet med bevidstheden om hvilken betydning entreprenørskabskompetencerne har og de overfører den bevidsthed til de studerende igennem deres projektvejledning.

Jeg mener, at den entreprenørskabskompetence, som de studerende får igennem PBL er en af de allervæsentligste generelle personlige kompetencer, som de kan sælge sig på som færdiguddannet akademisk arbejdskraft. Det er uanset om det er i forhold til små og mellemstore virksomheder, store virksomheder, offentlige eller private organisationer. Indsatsen omkring entreprenørskab hos os er blevet yderligere aktualiseret af de employability-udfordringer, som Aalborg Universitet står overfor, herunder også nogle af uddannelserne på vores institut.

Har du inspiration til andre institutter, der gerne vil arbejde med entreprenørskabsundervisning og bevidsthed omkring personlige kompetencer hos studerende?

Udover undervisning af undervisere har vi på nogle af vores uddannelser opbygget det vi kalder en kompetence port folio. Heri skal hver enkelt studerende igennem hele sin studietid reflektere over og nedskrive, hvilke generelle personlige kompetencer, de har fået igennem deres semesterundervisning i almindelighed og projektarbejde i særdeleshed. Den dag de er færdiguddannede kandidater, kan de bruge port folien til at blive konkrete omkring, hvad de kan tilbyde en ekstern arbejdsgiver i jobansøgninger og ved ansættelsessamtaler.

Derudover arbejder vi med, på bredden af vores digitaliseringsstudier, at forholde os til, hvordan vi kan understøtte kompetence bevidstgørelsen igennem hele studiet fra bachelor til færdig kandidat. Projektet er finansieret af IT Vest og bliver afsluttet i sommeren 2023.

Endnu et initiativ er på vores historieuddannelse, hvor der er udviklet et koncept omkring studenterudviklingssamtaler, hvor de holder en 1-1 samtale, en SUS, med hver studerende før de skal vælge kandidatspecialisering. Formålet med SUS er at afdække de studerendes muligheder for at opdyrke nogle kompetencer, som de senere kan få afløb for på arbejdsmarkedet som færdige kandidater. Entreprenørskabskompetencen spiller også en rolle i den sammenhæng og SE har hjulpet med at inspirere underviserne omkring det. Initiativerne koster os resurser, både tid og penge, men er en investering i at opbygge en entreprenant kultur og praksis hos vores undervisere, som i sidste vil smitte positivt af på vores studerende.