HomeForskereForskningsbaserede cases

VentriJect

Hurtig, pålidelig og omkostningseffektiv måling af kardiorespiratorisk kondition

Lagt online: 27.10.2023

VentriJect

VentriJect er et dansk spin-out selskab fra Aalborg Universitet med et mål om at gøre kardio-respiratorisk kondition til den globale standard indenfor sundhedsundersøgelser.

Lagt online: 27.10.2023

VentriJect

I de senere år har betydningen af at måle, estimere og overvåge kardiorespiratorisk fitness (KRF) været stigende. Den primære måling af KRF er en persons VO2 max.

VO2 max refererer til den maksimale mængde ilt en person kan bruge under intens eller maksimal træning. Det angiver, hvor godt lungerne er i stand til at transportere ilten ind i blodet, hjertets evne til at pumpe det iltede blod rundt i kroppen, og hvor godt musklerne kan udnytte ilten. Målingen bruges typisk af sportsentusiaster og atleter, men anses generelt også for at være en værdifuld målestandard til vurdering af en persons generelle helbred.

“Gold standards” såsom test på en ergometercykel til bestemmelse af VO2 max kan tage op til 30 minutter

Men at måle VO2 max er både dyrt, tidskrævende og kræver, at testpersonen motionerer indtil udmattelse. Dette gøres normalt via ”gold standard methods”, såsom en ergometercyklings- eller løbebåndstest, mens testpersonen trækker vejret gennem en maske for at analysere ind- og udåndingsgassen.

VentriJect eliminerer denne ulejlighed med deres innovative Seismofit®-system.

MÅLING AF VO2 MAX PÅ 3 MINUTTER

Seismofit®-systemet giver mulighed for hurtig bestemmelse af en persons VO2 max uden nogen form for fysisk træning. Systemet er i stand til at måle vibrationer, der opstår fra hjerteslag, som overføres til brystvæggen - også kaldet seismokardiografi.

Hvert hjerte har sin egen ”signatur” relateret til åbning og lukning af ventiler samt sammentrækning og afslapning af hjertekamrene. Seismofit®-systemet måler disse vibrationer ved hjælp af Seismofit®-enheden. Enheden vejer mindre end 25 gram og er fastgjort til testpersonens bryst på den nederste del af brystbenet.

Seismofit®-enheden

Ved at indtaste testpersonens højde, vægt, alder og køn i den medfølgende app til smartphone, starter enheden en registrering af vibrationerne, som er færdig på cirka 45 sekunder. Optagelsen overføres derefter til appen, og en cloud-baseret algoritme analyserer signalet. Testpersonens estimerede VO2 max værdi sendes derefter retur og vises på appen.

Resultatet er værdifuldt både for en vurdering af det generelle helbred, men også som en standard for personlig progression i fitness eller sport for både professionelle og amatører.

Teknologien bag VentriJects Seismofit® System er licenseret fra Aalborg Universitet.

NYTTIGGØRELSE AF VERDENSKLASSE FORSKNING

VentriJect er baseret på førende verdensklasse forskning inden for kardiologi og er stiftet af lektor Samuel Emil Schmidt, professor Johannes Jan Struijk, og tidligere ph.d.-studerende Kasper Sørensen fra Institut for Sundhedsvidenskab og Teknologi på Aalborg Universitet sammen med professor Peter Søgaard fra Aalborg Universitetshospitalet.

I 2021 gennemførte VentriJect en serie A-investeringsrunde med et samlet beløb på 12.000.000 kr. for at tage virksomheden tættere på den kommercielle implementering af Seismofit®-systemet. Investeringen blev ledet af Investo Capital og omfattede investeringer fra Vækstfonden, eksisterende seed stage investorer og en privat investor. Virksomheden har tidligere modtaget seed-investeringer fra en række investorer samt støtte fra Innovationsfonden Danmark.