HomeForskereForskningsbaserede cases

Et multisekventielt værktøj til interaktive videoer

Lagt online: 12.09.2023

Scenario Maker

Scenario Maker er en webapplikation, der er i stand til at sætte videoer sammen med interaktive valgmuligheder for at skabe fuldt interaktive film, video-baserede spørgeskemaer og forskningsscenarier gennem video.

Et multisekventielt værktøj til interaktive videoer

Lagt online: 12.09.2023

Scenario Maker

Video-scenarier har inden for de sidste ti år oplevet en stigning i anvendelse inden for markedsundersøgelser og fremtidens teknologiudvikling. Dog er de fleste video-scenarie-værktøjer statiske og begrænser derfor evnen til at indsamle data, teste dynamiske teknologier og muliggøre strategisk design. Omvendt er mere fleksible interaktive scenarie-værktøjer teknisk komplekse og tidskrævende at producere, da de ofte kræver manuel kodning og indlejring.

Scenario Maker er et nyt, forskningsbaseret online-værktøj, der fungerer gennem en simpel, visuel brugerflade, der gør det nemmere og hurtigere at producere interaktive videoer. Softwareværktøjet giver brugeren mulighed for nemt at designe interaktivitet, struktur og metainformation i et video-scenarie. Softwaren fungerer uden at ”hoste” eller lagre videomaterialerne, hvilket skaber en hurtigere renderingstid og nemmere afspilning for brugeren.

MENNESKELIGE FAKTORER OG TEKNOLOGISKE MULIGHEDER

Front-end-designet og systemarkitekturen i Scenario Maker er udviklet af lektor Peter Vistisen fra Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet, hvor han er en del af forskningsgruppen InDiMedia (Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign).

Idéen bag Scenario Maker er baseret på flere års forskning, der fokuserer på at undersøge forholdet mellem forskellige værktøjer til brugercentreret innovation og den indvirkning, det kan have på kreative beslutningsprocesser vedrørende nye og fremvoksende teknologier.

Ved hjælp af konsistensanalyse kan softwareværktøjet undersøge alle mulige udviklinger i et mangfoldigt eksternt miljø og dermed identificere alternative fremtider, der formes af disse udviklinger. Et omfattende ”map” visualiserer de forskellige scenarier for brugerne, der derefter kan udvælges til yderligere analyse, hvilket gør værktøjet ideelt til interaktive film (underholdning, e-læring, transmedia-oplevelser osv.), spilkoncepter, video-baserede spørgeskemaer eller endda til forudsigelse af forskningsscenarioer.

Demonstration

Demonstration

SÆTTER SPOT PÅ FREMTIDENS MULIGHEDER

Som en browserbaseret og platformuafhængig løsning kan Scenario Maker køre på både lavt- og højt ydende hardware i modsætning til andre mere ressourcekrævende værktøjer. Derudover kræver Scenario Maker ikke, at brugerens indhold uploades direkte på platformen, da platformen kan trække indhold fra eksterne udbydere, som YouTube eller Vimeo, hvilket muliggør overholdelse af GDPR-reglerne.

Gennem de omfattende og informative scenarievisualiseringer og kort, der tilbydes brugeren på platformen, kan Scenario Maker introducere nye, differentierede og endda uventede scenarier for brugeren, forbedre strategiske beslutninger og fremme fremtidens muligheder.

DE NÆSTE SKRIDT

Scenario Maker-projektet sigter mod at udvide anvendelsesområderne for at forstå behovene, præferencerne og mulighederne for softwaren. Dette vil også forbedre brugeroplevelsen på lang sigt, da indblik fra disse anvendelser vil blive anvendt til at forbedre den samlede brugeroplevelse af Scenario Maker.

Fra 2023 er der blevet identificeret tre anvendelsesområder:

1. 1

Uddannelse: At skabe interaktive undervisningsmaterialer, virtuelle ekskursioner eller immersive træningsscenarioer.

2. 2

Markedsundersøgelser: Evnen til at gennemføre markedsundersøgelser og udvikle video-baserede spørgeskemaer og forskningsscenarioer for at indsamle forbrugerindsigter.

3. 3

Underholdning: Filmproducenter eller spiludviklere kan bruge værktøjet til at skabe interaktive film eller video-baserede spil med flere storyline-muligheder.

Alfa-versionen af Scenario Maker er åben for test via linket nedenfor.